Antwoorden op uw vragen
Telefonie is belangrijk voor u; een overstap van ISDN naar VoIP moet naadloos verlopen.
Hieronder vindt u antwoorden op vragen die wij vaak horen, gerubriceerd in de volgende thema's:
» 1) nummerportering » 4) nummers » 7) kosten
» 2) internetverbinding » 5) bellen » 8) overige vragen
» 3) (ISDN-)apparatuur » 6) aanvullende diensten  

1) Vragen over nummerportering
Wat is nummerportering? Nummerportering is het meenemen van uw telefoon-nummers van één provider naar een andere provider.
Moet ik ISDN opzeggen als mijn nummers worden geporteerd? Nee, het opzeggen van uw ISDN-abonnement wordt gedaan door CallvoipTelefonie, uw nieuwe provider. Zegt u wel zelf op, dan loopt u het risico dat uw nummers definitief verdwijnen.
Kan ik al mijn ISDN-nummers meenemen? Ja, u kunt zelf bepalen hoeveel en welke nummers van uw ISDN2-abonnement (doorgaans 4 nummers) u wilt meenemen. Wat u niet meeneemt komt te vervallen.
Ik heb een ISDN 10-blok. Kan ik 1 nummer houden en de rest laten vervallen? Helaas. Bij een 10-blok kan dit niet. Alleen bij een ISDN2-verbinding kunt u kiezen hoeveel en welke nummers u behoudt; een meervoudige ISDN-verbinding met een 10-blok is één product dat ook slechts als één geheel kan worden geporteerd. Desondanks zullen uw kosten voor het 10-blok flink lager zijn: 20,- per maand, ofwel nét iets meer dan een analoge lijn!
Hetzelfde geldt voor een 100-blok, ook hiervan kunt u geen losse nummers porteren.
Behoud ik de nummers die ik niet porteer als ISDN-nummers? Nee, nummers die u niet porteert komen onherroepelijk en definitief te vervallen. U krijgt ook geen factuur meer voor ISDN-kosten.
Hoe lang duurt het porteren van één of meer ISDN-nummers? Het porteren van uw nummers duurt ca. 5 werkdagen. Het is mogelijk om een wensdatum aan te geven: uw portering zal dan op deze datum worden uitgevoerd.
Kan ik mijn nummers tijdens het porteringstraject blijven gebruiken? Ja, een nummerportering is in principe niet merkbaar. Gelijk na de porteringsaanvraag worden uw nummers op de Simmpl-centrale aangemaakt. Uw nummers bestaan dan twee keer: één keer als ISDN-nummer en één keer als VoIP-nummer. U kunt kiezen hoe u uitbelt. Tot portering komen gesprekken nog via ISDN binnen; na portering komen zij via VoIP binnen.
Met ISDN heb ik 2 gelijktijdige gesprekken. Met Callvoip ook? Ja, sterker nog: het aantal gelijktijdige gesprekken is wat Callvoip betreft onbeperkt, maar wordt beperkt door de bandbreedte van uw internetverbinding en/of de mogelijkheden van uw apparatuur.
Hoe kan ik het ISDN2VoIP traject starten? Dat kunt doen door het Callvoip aanvraagformulier in te vullen en te retourneren (per fax, e-mail of post), met een kopie van uw telefoonrekening en een kopie legitimatie.
2) Vragen over de internetverbinding
Wat voor internetverbinding is er nodig voor VoIP? De meeste internetverbindingen zijn geschikt: ADSL of kabelinternet, particuliere of zakelijke verbindingen. Niet de snelheid, maar de stabiliteit is belangrijk. Vuistregel: u heeft 100Kbps uploadsnelheid nog per VoIP-gesprek van ISDN-kwaliteit.
Hoeveel bandbreedte is er nodig voor VoIP? Voor elk VoIP-gesprek is er ca. 100bps uploadsnelheid nodig. Wilt u max. 5 gelijktijdige gesprekken kunnen voeren, dan heeft u ca. 500kbps upload nodig. De meeste abonnementen bieden 1024kbps = 1Mbps.
Moet ik de allersnelste en duurste internetverbinding hebben om VoIP goed te laten werken? Nee, een eenvoudige particuliere internetverbinding kan al volstaan. Het gaat erom dat de verbinding stabiel is. Aan de eis van 100kbps uploadsnelheid wordt al zeer snel voldaan.
Ben ik bereikbaar tijdens een internetstoring?
Of als mijn modem defect is?
Ja en nee.
Bellen via internet is natuurlijk alleen mogelijk als er een werkende internetverbinding is. Echter: op de CallVoip telefooncentrale kunt u instellen dat een inkomend gesprek wordt doorgeschakeld (follow-me) naar een ander nummer (bv. mobiel of een andere vestiging) als u niet bereikbaar bent. Zo bent u toch bereikbaar als u geen internet heeft.
Het is niet mogelijk om via VoIP uit te bellen als u een internetstoring dan wel netwerkstoring heeft.
Hoe beperk ik mijn kwetsbaarheid voor internetuitval? De Nederlandse breedbandnetwerken zijn van een hoge kwaliteit. Uitval komt slechts sporadisch voor. Wilt u desondanks geen onnodige risico's lopen, kies dan voor 2 verbindingen op verschillende netwerken en laat deze intelligent samenwerken door een slimme router met twee WAN-poorten (= twee verbindingen).
Tip: zeer competent zijn de DrayTek 2925-serie en de DrayTek 2860-serie.
Tip: Callvoip levert ADSL-diensten op zowel het KPN- als het BBNED-netwerk en adviseert u graag over de benodigdheden. Bovendien krijgt u als CallvoipTelefonie-abonnee 10% korting op uw CallvoipADSL-verbinding!
3) Vragen over de (ISDN-)apparatuur
Moet mijn computer aanstaan als ik via VoIP wil bellen? Nee, uw VoIP-apparatuur maakt zelf verbinding met het internet via uw modem, router en netwerk . Uw computer(s) kunnen uitstaan, u kunt bellen en gebeld worden.
Kan ik mijn ISDN-apparatuur blijven gebruiken voor VoIP? Ja, in veel gevallen kan dat. De FRITZ!Box 7490 en de FRITZ!Box 7272 zijn twee populaire VoIP-modem-routers met S0-bus, waarop u uw ISDN-centrale kunt aansluiten, bv. Quattrovox, Siemens, Tiptel, etc. Uw telefoons en faxen blijven op gebruikelijke wijze werken. Een ISDN-toestel aansluiten kan ook.
Met ISDN heb ik 2 gelijktijdige gesprekken. Met CallVoip ook? Ja, sterker nog: het aantal gelijktijdige gesprekken is wat Callvoip betreft onbeperkt, maar wordt beperkt door de bandbreedte van uw internetverbinding en/of de mogelijkheden van uw apparatuur.
Kan ik ook faxen via VoIP? Ja, de Simmpl telefooncentrale is uitgerust met de mogelijkheid om faxen te versturen door een PDF-bestand te uploaden. Het bestand komt dan bij de geadresseerde uit de fax! U stuurt faxen dus digitaal weg, hiervoor is geen faxapparaat meer nodig.
Hetzelfde geldt voor het ontvangen van faxen: faxen komen als PDF in één of meer emailboxen binnen.
U heeft dus geen faxapparaat of -apparatuur meer nodig als u toch wilt blijven faxen versturen en/of ontvangen!
Biedt VoIP dezelfde gesprekskwaliteit als ISDN? Ja, met VoIP van Callvoip staat bekend om haar hoge gesprekskwaliteit. ISDN-kwaliteit is standaard (mits de omgevingsfactoren dit toelaten).
Werkt nummerherkenning goed via VoIP? Ja, u kunt het nummer zien van inkomende gesprekken (mits meegestuurd), uw nummer wordt meegestuurd als u uitbelt. Dit laatste is aanpasbaar: u bepaalt zelf of er een nummer wordt meegestuurd en zo ja, welke van uw nummers dat is.
Bij het doorsturen van inkomende gesprekken naar bv. uw mobiel kunt u zelf bepalen of u het nummer van de beller in uw mobiele display ziet, of één van uw andere nummers, zodat u weet dat het geen direct gesprek naar uw mobiel betreft.
4) Vragen over nummers
Heb ik na overstap van ISDN naar Callvoip nog een telefoonlijn nodig? Nee. Een internetverbinding is voldoende om via Callvoip te bellen. Voor een kabel-internetverbinding is nooit een telefoonlijn nodig. Voor een ADSL-verbinding in de meeste gevallen ook niet meer.
Tip: informeer bij uw internetprovider of u uw internetverbinding behoudt als u uw vaste telefoonnummer opzegt.
Kan ik ook nieuwe telefoonnummers aanvragen? Jazeker, Callvoip kan nummers in elke regio van Nederland leveren. Deze zijn in principe binnen 24 uur na aanvraag gebruiksklaar.
5) Vragen over het bellen
Kan ik met Callvoip naar alarmnummers, informatienummers en gemeentehuisnummers (14xyz) bellen? Ja, alarmnummers, informatienummers en de speciale gemeente 14xyz-nummers zijn bereikbaar zoals met een vaste lijn. Voor 0900-informatienummers betaalt u hetzelfde tarief als met een vaste lijn.
Werkt VoIP alleen op mijn fysieke adres, net als ISDN? Nee, ISDN zit vast aan uw adres, VoIP van Callvoip is locatie-onafhankelijk. Groot voordeel is, dat u uw nummers overal kunt gebruiken waar u over een internetverbinding beschikt.
Kan ik mijn VoIP-nummer ook in het buitenland gebruiken? Ja, uw Callvoip-account werkt overal waar u over internet beschikt. In uw vakantieverblijf, onderweg in een hotel, bij een HotSpot, bij een klant, een filiaal in het buitenland. Waar u ook bent: u betaalt hetzelfde als dat u thuis had betaald!
Met ISDN heb ik 2 gelijktijdige gesprekken. Met Callvoip ook? Ja, sterker nog: het aantal gelijktijdige gesprekken is wat Callvoip betreft onbeperkt, maar wordt beperkt door de bandbreedte van uw internetverbinding en/of de mogelijkheden van uw apparatuur.
6) Vragen over aanvullende diensten
Beschik ik met VoIP ook over voicemail? Ja, CallvoipTelefonie wordt geleverd met een geavnceerde online telefooncentrale met veel features, waaronder voicemail. Elke gebruiker kan beschikken over een eigen persoonlijke voicemailbox. Maar u beschikt ook over bedrijfs-voicemailboxen die u flexibel aan één of meer nummers kunt koppelen. Dus u kunt voicemailberichten van meerdere nummers in één voicemailbox laten uitkomen, ideaal!
U kunt zelf medewerkers machtigen om deze voicemailbox te beheren en/of te ontvangen (per email met geluidsbestand als bijlage) en/of af te luisteren (door te bellen naar 1233 + het voicemailboxnummer).
U kunt uiteraard zelf uw ontvangstmelding inspreken.
Kan ik ook faxen ontvangen? Ja, de Simmpl-telefooncentrale is een geavanceerde online telefooncentrale met veel features, waaronder fax-to-mail.Net als met de voicemail ontvangt u faxen in speciale bedrijfsfaxboxen. Deze kunt u zelf aan één of meer nummers koppelen. Zo kunt u dus meerdere faxnummers hebben en de faxen toch in één faxbox laten uitkomen.
U kunt medewerkers machtigen om faxberichten te ontvangen (als PDF in een emailbericht), openen, verwijderen en om de faxbox te beheren.
Kan ik een gesprek ook doorverbinden? Ja, alle gebruikers binnen uw Simmpl telefooncentrale hebben een eigen verkort nummer waarop u hen kunt bellen en waarmee u gesprekken onderling kunt doorverbinden. Voor externe nummers kunt u ook een verkort nummer aanmaken zodat u ook daarnaar kunt bellen / doorverbinden.
Bv: u kunt u een inkomend gesprek doorverbinden naar het mobiele nummer van een collega.
Wat voor andere features biedt Callvoip mij? CallvoipTelefonie biedt u de revolutionaire Simmpl telefooncentrale - deze biedt u een bijoznder groot (en verder groeiend) aantal geavanceerde en professionele features waar een MKB-omgeving behoefte aan heeft.
Wat de Simmpl centrale revolutionair maakt is de ongekende bedieningseenvoud en de zeer hoge flexibiliteit: met drag-and-drop sleept u de gewenste acties eenvoudigweg in de belroute van uw nummer. U heeft configuraties in no-time gebouwd, en in nog minder tijd aangepast.
Door de flexibele structuur kunt u alvast in het voren werken: u kunt tijdscondities gemakkelijk definiëren, en deze tussentijds gemakkelijk aanpassen.
Ook zaken als wachtrijen en keuzemenu's zijn kinderlijk eenvoudig te maken en te wijzigen.
Zie de Simmpl website voor de diverse telefooncentrale-abonnementen en de bijbehorende features.
Wat kosten deze aanvullende diensten? Dit hangt af van uw wensen. De Simmpl telefooncentrale is beschikbaar in vier soorten abonnementen met elk een eigen set aan features:
· SimmplGrey (0,- p/mnd): geen centrale, wel voicemail en doorschakelen
· SimmplBlue (7,50 p/mnd): Grey met tijdscondities, fax-2-mail en PDF-2-fax
· SimmplGreen (12,- p/mnd): Blue met meldteksten en wachtrijen
· SimmplRed (20,- p/mnd): Green met telefonische keuzemenu's (IVR)
Werkt mijn alarmsysteem ook via VoIP?

Dit is afhankelijk van de alarmdienst, meldkamer en uw wensen. Meestal zijn alarmaanbieders (nog) niet geneigd om hieraan mee te werken. Dit is een kwestie van tijd.
Wij adviseren om uw alarmsysteem via een analoge telefoonlijn of een GSM-Gateway aan te sluiten.

Werkt mijn PIN-automaat ook via VoIP? Nee, veel PIN-automaten werken via de vaste lijn of internet. Vaak kunt u uw PIN-leverancier vragen om uw PIN-apparaat geschikt te maken voor Pinnen over het open Internet. Vanaf dat moment kunt u veilig pinnen over elke internetverbinding.
Werkt mijn frankeerautomaat ook via VoIP? Er zijn verschillende soorten frankeer-apparaten met verschillende mogelijkheden. In de meeste gevallen werkt uw frankeerautomaat niet via VoIP.
Wij adviseren om uw frankeerautomaat via een analoge telefoonlijn aan te sluiten of uw frankeerautomaat-leverancier te vragen u hierover te adviseren.
7) Kosten
Is VoIP-bellen gratis? Nee, maar u kunt enorm besparen op de:
» vaste kosten: het prijsvoordeel van VoIP t.o.v. ISDN kan oplopen tot meer dan 60%
» gesprekskosten: voor bellen binnen Nederland zijn de kosten tot ca. 55% lager
Bellen naar andere Callvoip-nummers is wél 100% gratis.
Waarom is VoIP veel goedkoper dan ISDN? De VoIP-techniek is geheel anders dan ISDN-techniek. ISDN is een infrastructuur (de fysieke koperdraad naar uw woning/pand) en een dienst (het kunnen bellen). Voice-over-IP is een techniek die het mogelijk maakt om over een bestaande infrastructuur (uw internetverbinding) naast dataverkeer (internetten, etc.) ook spraakverkeer (bellen) te kunnen afhandelen.
Als ik familie in het buitenland een Callvoip-account geef, kunnen we dan gratis bellen? Ja. Belverkeer tussen Callvoip-accounts is geheel gratis.
Is het bellen tussen kantoor en thuiswerkers, of kantoor en filialen, gratis met Callvoip? Ja. Belverkeer tussen Callvoip-accounts is geheel gratis.
8) Overige vragen
Is het zichtbaar dat ik mijn ISDN-nummers heb geporteerd naar VoIP? Nee, u behoudt dezelfde nummers, deze zijn gewoon zichtbaar, de gesprekskwaliteit is hetzelfde, uw telefoons zijn hetzelfde en uw computer hoeft niet aan te staan om te bellen. Alles werkt exact zoals u gewend bent. Het verschil in factuurbedrag blijft echter wennen...
Staat uw vraag er niet bij? Stel hem hier!